Ordningens återkomst

Då var man tilbaka i hemmets trygga famn.

Neapolis, Neapel, Napoli!
På trots av alla skriverier om Camorra, soper och sociala problem, kan jag igen konstatera att livet levs intensivare i denne Europas sydligaste metropol. Naturligtvis är semester altid semester, dummare än så är inte ens jag, men jag frestas att tro att det dagliga livet levs med mera njutning och intensitet än i våra monetärt fixerade samhällen norr om alperna. Livets förgänglighet blev jag åter påminnd om vid besöket i arkeologiska museet i centrala Neapel och jag skall än hårdare försöka att leva det till fullo efter denne nygamla insikt. Vi människor förändras ändå aldrig kunde jag igen konstatera vid anblicken av antikens lämningar, hur präktiga vi så försöker vara.

I kväll blir det Hyacints grytor, i morgon mina och därmed skall gågna veckan hållas vid liv bara lite.

Om jag inte redan visste det så är nog Neapel den platsen i världen jag mår bäst på. Märkligt men en realitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0